Vad vi lärde oss om stress

unnamed (1)

I fredags hade vi en frågestund om stress med Oskar Henrikson som är leg.psykolog och VD för Habitud. Vi gjorde denna frågestund för att vi ville lära oss mer om stress. Hela frågestunden kan du läsa här, men i det här inlägget vill vi sammanfatta ett par av de saker som vi lärde oss.

Lärdom #1: Krav vs resurser
Stress uppstår, enliga Oskar, i glappet mellan de krav som finns på oss och vilka resurser eller möjligheter vi själva har att genomföra dem. Alltså när det finns för höga krav, när vi själva har för låg kapacitet att kunna hantera dem och något som Oskar också lyfte, nämligen om vi saknar tillräckligt mycket socialt stöd. För att komma till rätta med det här behöver vi alltså se till att sänka kraven eller öka vår egen förmåga att kunna hantera dem.

Båda dessa områden är något som vi pratar om i boken Stress och motståndskraftEtt sätt att minska kraven kan vara att tydliggöra vilka uppgifter som ligger på en och vilka förväntningar som finns på oss. Om vi går igenom detta på ett strukturerat sätt är det också lättare att upptäcka om kraven är för höga och då går det att göra en medveten prioritering innan stressen är för hög. Ett sätt att öka sin egen förmåga att hantera kraven är att inse vad en behöver för att må bra. Hur mycket återhämtning behöver jag? Vilka relationer mår jag bra av? Hur mycket måste jag träna för att må bra? Alla har vi olika saker som vi måste plats med i våra liv för att må bra och genom att kartlägga dessa och planera in dem kan vi öka vår egen motståndskraft.

Lärdom #2: Återhämtning är nyckeln
Stress i sig är inte farligt, tvärtom är det nödvändigt. Men stress kan få farliga konsekvenser om vi aldrig får en paus i stressen och får återhämta oss. Alla typer av återhämtning är viktig: få ta pauser på jobbet, inte bara jobba med superkrävande uppgifter och att få vara ledig. Återhämtningen är inte bara viktig för bara för att vi ska må bra, utan de flesta behöver också återhämtning för att kunna prestera bra: återhämtning gör oss alltså mer effektiva.

Enligt Oskar är det många som blir stressade av sättet som vi jobbar idag. Öppna kontorslandskap och den ständiga tillgängligheten gör det svårt att fokusera. Därför kan det vara bra att ta mer organiserade pauser, så som att ha fika vid bestämda tider istället för att småprata hela tiden. Att titta på saker som vi blir glada av, som kattvideos på Youtube, har också visat sig minska stress. Helt enkelt, planera in återhämtning både på jobbet och vila från jobbet.

Lärdom #3: Gör mer
Att veta saker om stress, som vad som gör oss stressade eller olika symtom på stress är superbra och en viktig del i att kunna förebygga och hantera stress. Men det viktigaste är att faktiskt göra saker. Mycket att det som vi behöver göra för att förebygga eller hantera stress är sånt som vi egentligen redan vet om. Det handlar bara om att göra det. Vi behöver använda den kunskap som vi har om hur vi själva fungerar och göra.

En annan sak som är viktig att vi gör mer är att finnas för personer i vår närhet som är stressade. Finnas där för att prata med dem, lyssna på dem, vara det sociala stöd som de behöver.