Tre saker att lära sig av någon med bipolär sjukdom

För fyra år sen fick jag diagnosen bipolär sjukdom. Läkarna berättade att jag aldrig skulle kunna jobba ordentligt och var tvungen att ställa in mig på att inte kunna ha ett normalt liv. Då var jag 24 år gammal och hade redan jobbat i flera år, med ideella engagemang på sidan om. Nu var ju meningen att jag skulle få hjälp och äntligen börja må bättre.

Jag bestämde mig snabbt för att det inte kunde vara sant att jag inte skulle kunna jobba eller leva ett normalt liv. Istället började jag leta efter forskning och andra källor som sa något annat. Och fyra år senare är jag stabil i min sjukdom och lever inte bara ett alldeles normalt liv, jag lever mitt drömliv.

Det jag har insett under de här åren är att jag måste göra anpassningar som hanterar bieffekterna av sjukdomen. Men jag har också insett att de allra flesta skulle må och fungera bättre om de gjorde några av de anpassningarna. Så idag, på dagen för bipolär sjukdom, tänkte jag dela med mig av tre tips som alla kan lära sig av någon med bipolär sjukdom.

Tips 1: Planera för att något händer

Jag vet att jag vid flera tillfällen i mitt liv kommer bli så sjuk att jag försvinner. För att kunna fungera i arbetslivet och i föreningar så måste jag planera för det. Genom att dokumentera mina arbetsuppgifter och vad jag ska göra vet jag att mina kollegor på jobbet och i mina föreningar enkelt kan hoppa in om jag är borta.

Nu är inte risken lika stor att en frisk person blir okontaktbar men en olycka eller plötslig sjukdom kan hända alla. Om det då är tydligt vad som behöver göras kan verksamheten flyta på utan större avbrott.

Tips 2: Berätta vad du behöver för förutsättningar

En annan viktig insikt är jag måste vara tydlig med vad jag behöver för förutsättningar för att kunna fungera. Mina funktionsvariationer syns inte utanpå och om jag inte berättar vad jag behöver är det svårt för andra att gissa. Till exempel försöker jag att inte lägga möten innan klockan tio på morgonen. Då behöver jag inte vara stressad över att inte kunna sova en timme längre om jag har haft en dålig natt. För någon med bipolär sjukdom är sömn otroligt viktigt och jag kan lätt gå in i ett skov om jag inte får den sömnen jag behöver.

Så kan det vara även om man är frisk, alla fungerar olika: du kanske fungerar bäst när du får information i ett mail istället för muntligt, eller vill ha dina viktiga möten direkt på morgonen när du jobbar som bäst. Genom att vara tydlig med hur man fungerar kan man både få förutsättningar för att må bättre och leverera bättre resultat.

Tips 3: Var öppen och ärlig med hur du mår

Det sista är att vara öppen och ärlig med hur du mår. Allas mående skiftar och vissa dagar mår vi bättre än andra. Och hur vi mår påverkar hur bra vi kan utföra våra jobb eller uppdrag. Genom att vara öppen blir det lättare att säga ifrån, till exempel: “Idag är jag inte riktigt med – kan vi avvakta med det här stora beslutet till imorgon när jag är mer klar i huvudet?”

Kort och gott har min sjukdom lärt mig en väldigt viktig sak: jag måste känna mig själv och mitt mående väldigt bra och kommunicera vad jag behöver för att kunna fungera på jobbet och i mitt ideella engagemang. Det har varit fyra tuffa år för att lära sig det men i efterhand kan jag konstatera att den insikten har gjort mig bättre på vad jag gör. Både personer och organisationer har mycket att vinna på att tänka på vilka förutsättningar de behöver – och kommunicera dem tydligt.

 

Therese Molander

Projektledare inom media och reklam, som bloggar och föreläser om bipolär sjukdom