Lite mycket nu-tatueringar!

Du har kanske sett våra Lite mycket nu-illustrationer på stickers och gnuggisar? Förra året tog tre coola personer klistermärkena till nästa nivåoch gjorde tatueringar av dem! Tatueringarna är gjorda hos Erika GuwalliusGallon Tattoo i Stockholm. Efter sessionerna i tatuerarstudion intervjuade vi alla tre och snackade stress, press och strategier för att slappna av.

Först ut är Jon Ely Xiuming Aagaard Andersson: poet, aktivist och konstnär.

Varför ville du tatuera just det här motivet?
För att bli påmind om att andas, och minnas att varje gång jag känt mig stressad så har det ju faktiskt blivit bättre. Så: ta det lugnt, andas, det kommer kännas annorlunda snart. Kanske inte alltid superbra men annorlunda.

Vad gör stress till ett jämställdhetsproblem? Spelar samhällsstrukturer roll för stress, tror du?
Jag tänker direkt på minoritetsstress och hur det i alla fall påverkar mig väldigt mycket. Ibland att jag till och med undviker vissa offentliga platser eller inte går på event, i värsta fall till och med skolan, under gymnasiet. Inte för att det varje dag händer något rasistiskt, sexistiskt, transfobt etc men för rädslan för att det ska hända är en enorm stress. Så om alla som tillhör nån sorts minoritet undviker vardagliga grejer pga stress är det såklart det blir ett samhällsproblem.

Vad gör du för att minska din stress?
Umgås med vänner som förstår alla delar av mig och mitt liv, hur det är att vara öppet transperson som rasifieras. Träffas och hänga och äta mat och ranta om världen eller bara se på cheesy film och inte prata om samhällsproblem alls. Att fly från Stockholm hjälper ofta också om så bara några dar. 

Näst på tur är Nina Eriksson, konstnärsstudent och en av de som skaffat en Lite mycket nu-tatuering. (I bakgrunden syns tatueraren Erika!)

Varför ville du tatuera just det här motivet?
– Jag ville tatuera in ”KRAM!” för det är precis den varma energi jag vill utstråla! Stark och varm och givande är den bästa typ av vän i alla fall jag kan vara, tror jag, och jag tycker kramar är bäst när de är så.

Vad gör stress till ett jämställdhetsproblem?
– Kvinnor bär så mycket stress och spänning dagligen, oavsett om det är för att få hemmet att funka på olika sätt och projektleda, eller för att bedöma säkra och trygga vägar genom både geografiska och sociala situationer. Alla som lever under olika förtryck måste dagligen navigera dem och det blir otroligt tungt under en hel livstid. Det måste pratas om! 

Spelar samhällsstrukturer roll för stress, tror du?
– Definitivt. Utlopp för stress och press är något som nekas folk som står under förtryck, tillsammans med andra upproriska eller platskrävande känslor. Det är så smärtsamt att tänka på de fantastiska människor, aktivister och vänner, som bränt ut sig eller gått in i depressioner för att deras behov av avlastning eller stöd förbisetts.

Vad gör du för att minska din stress?
– Jag är en stor planerare och tidspessimist, det hjälper mycket med vardagsstressen. Annars tror jag att jag sliter mycket med det. Det är svårt, men just sorterandet och planerandet är nog nyckeln.

 

Och sist ut är Ruhani, illustratör och konstpedagog, och en av de som tatuerat ett Lite mycket nu-motiv med oss. När tatuerarmaskinen stängs av satte vi oss för att prata stress och press.

Varför ville du tatuera just det här motivet?
– Jag älskar och uppskattar aktiviteten som är Att Sova. Sömnproblem orsakar ofta stress, och stress orsakar ofta sömnproblem, så en ska aldrig underskatta vare sig det är en god natts sömn, en liten lyxig sovmorgon eller en snabb powernap. Det behövs alltid. 

Vad gör stress till ett jämställdhetsproblem?
– Stress påverkas ofta av den kapitalistiska normen som menar att vårt värde ligger i vår produktivitet. Så man pressar hela tiden sig själv för att undvika känslan av att vara värdelös.

Spelar samhällsstrukturer roll för stress, tror du?
– En ska hela tiden bevisa sig själv, och om en då även påverkas av förtryck samtidigt, vare sig det är rasism, sexism, hbtq-fobi, funkofobi, etc. Det ger extra mycket belastning på ens psyke, och det är sällan en får tid för att faktiskt bearbeta vad en tvingas stå ut med.

Vad gör du för att minska din stress?
– Det är svårt, men en grej är att jag lärt mig att våga säga nej när jag vet att min energi är låg och att jag egentligen inte orkar att t.ex. gå på vartenda event, istället för att dras med i att en kommer verka tråkig eller att en kommer lida av ”fomo” (= fear of missing out).

Vill du läsa mer om Lite mycket nu och ta del av nytt, stressförebyggande material? Kolla in allt på hemsidan och signa upp dig på någon av sms-kurserna!