En dag fri från stress

Idag är den stressfria dagen. Dagen finns till för att dels uppmärksamma det enorma folkhälsoproblem som stress, utmattning och utbrändhet har blivit men också för att uppmuntra till lugn och återhämtning. Stress är en sån knepig grej. Inbyggt i våra kroppar har vi en superkraft som kan nästintill göra oss oövervinnerliga men som också kan förstöra oss. Och vi vill ju ha superkraften, men utan att låta den förstöra oss. Det är en fin linje att balansera på.

Ibland, eller helt ärligt alldeles för många gånger, har jag klivit över den där gränsen och tappat balansen. Under det decennium som gått sen stress blev ett alldeles för stort problem i mitt liv och stresshantering blev ständig del av min vardag har jag behövt hitta strategier som funkar för mig, som hjälper mig både förebygga och hantera stress. Så idag, denna stressfria dag, tänkte jag dela med mig av mina fem viktigaste strategier! OBS: det här är det som är funkar för mig, men alla är olika. Och jag är långt ifrån perfekt, jag glömmer bort och får börja om. Men ändå, här kommer de!

1. Balans är inte att ha balans hela tiden! Nina Åkestam, författare till den fantastiska boken Meningen med hela skiten, har lärt mig att balans handlar om att ha balans över tid, inte prick hela tiden. När jag tänker på att skapa balans försöker jag därför tänka i längre tidspann än bara en vecka och ibland längre än en månad. För jag kan inte fokusera på jobbet, träffa alla mina kompisar och min familj, titta på havet, träna, läsa böcker, laga mat och kolla på Netflix samtidigt. Allt det hinns sällan med under en vecka. Att ha plats i livet för allt som är viktigt för en är superviktigt. Men det måste inte få plats samtidigt. Så vissa veckor är det fullt fokus på jobbet och då kanske jag inte gör så mycket annat. En annan vecka är det fokus på livet utanför jobbet och då jobbar jag mindre. För mig är det balans.

2. Omfamna arbetsdalarna! Jag upplever att många runtomkring mig är helt okej med att arbetslivet, skolan eller organisationsengagemanget ibland innebär arbetstoppar. Arbetstoppar är helt okej, men efter arbetstoppar måste det komma arbetsdalar. Efter mycket jobb ska det vara lite jobb; vi ska inte bara återgå till normalläget. Om vi ska vara okej med att jobba/plugga mycket ibland måste vi ge oss eller ta oss tiden att jobba/plugga lite i andra perioder. Under den här våren är april och juni rätt lugna månader. Då hittar jag inte på massa extra uppgifter, utan jobbar istället i lugnare tempo under kortare dagar.

3. Älska pauserna! Korta pauser under dagen gör enorm skillnad och det är inget jag hittat på själv. På mitt kontor håller jag slaviskt på trefikan: då ska alla ta paus. Men med jämna mellanrum tar jag själv under dagen små pauser: hämtar te, går ett varv i huset eller går ett varv runt huset. Du behöver inte göra något speciellt, bara ta en liten paus. Jag har insett att det som funkar bäst för mig är att ta ungefär 5-15 minuters paus efter 60-90 minuter.

4. Träna! Det är med lite blandade känslor jag skriver detta eftersom jag vet att många känner sig stressade av att de inte tränar, att det är ytterligare en sak som ska hinnas med. Men för mig är träning superviktigt. Det hjälper mig rensa i huvudet, bli av med eventuell stress i kroppen och det hjälper mig att slappna av eftersom jag får jobba med kroppen istället för med huvudet. Men det är också viktigt för mig att det inte handlar om prestation. En lugn springtur eller promenad är superbra. Ibland räcker det att bara gå till gymmet och väl där göra fem knäböj och stretcha lite för att det ska kännas bra.

5. Hitta och acceptera din återhämtning! Alla mår bra av olika saker. Jag kan önska att gå på konstmuseum, klubba och se svåra ungerska filmer vore min bästa avslappning för det känns lite spexigare än att kolla om på West Wing för sjunde gången. Men jag blir inte avslappnad av ungerska indiefilmer. Jag vill hänga med samma kompisar, kolla på samma serier, gulla med samma bebisar och hänga hemma.

Såklart finns det fler grejer, men här är mina tips. Plocka russinen ur kakan, gör dem till dina egna och hitta det som funkar för dig. Happy stressfri dag!