Brist på prioriteringar

energi

Egentligen är jag sämst på att prioritera. Jag tycker det är så himla svårt. Jag vill allt. När jag blir peppad på en idé vill jag helst att det ska vara klart imorgon. Det gör att jag allt för ofta sätter alldeles för snäva deadlines och att jag allt för många gånger tackat jag till sånt jag egentligen inte har haft tid eller energi till och då i efterhand behövt tacka nej till. Trots detta skulle jag säga att jag är ganska bra på att prioritera. Fast jag är sämst. Jag ska försöka förklara mig.

Tidigare i mitt engagemang har jag, liksom de flesta andra tror jag, att prioritering handlar om att bestämma i vilken ordning en ska göra saker. Det viktigaste först, sedan det medelviktiga och sist det oviktiga. Och jag kommer inte riktigt ihåg när det hände, men någon gång för några år sedan fattade jag att det inte alls är att prioritera. Det är ju att planera ens arbete. Att prioritera handlar istället om vad som är viktigt och måste göras och vad som inte är viktigt och därför kanske inte ska göras alls.

Jag vet att detta inte är lätt. Första problemet är ju att fatta vad som är viktigt överhuvudtaget. Kanske finns det olika uppfattningar i organisationen. Kanske finns det olika parametrar av vad som är viktigt. Kanske är det viktiga saker i olika delar av livet, typ skola/jobb och ideellt engagemang, och det är svårt att väga samman. Kanske har ett årsmöte bestämt att vissa saker ska göras, kan en då prioritera bort det? Det finns inga enkla svar på dessa frågor. Men ett svar finns det, även om det är förfärligt tråkigt: det går inte att göra allt.

Även om jag tycker det är supersvårt har jag dock lärt mig en sak och det är att inte lägga massa tid på sånt där kvalitén inte spelar någon roll. Precis som en inte kan göra allt kan en inte göra allt bra. Att lägga massa tid på att skriva bra och fint formulerade styrelsehandlingar är helt onödigt när de som läser ändå bara kommer skumma igenom dem i jakt på den viktigaste informationen. Jag har lärt mig att försöka ge mest tid åt det är viktigt och inte låta det jag är bäst på styra. För att förklara ytterligare: jag är svinbra på att skriva jättebra styrelsehandlingar, men det är inte viktigt att de blir svinbra. Därför får de mindre tid än vad jag kanske skulle vilja ge dem. För det är stor skillnad på att göra saker rätt och att göra rätt saker.

För er som vill komma vidare i hur ni kan prioritera på riktigt har jag två tips. Hitta en måttstock som ni kan mäta mot. Alltså hitta något som är superviktigt för er. Kanske är det att årsmötet blir av. Kanske är det att vara en bra kompis. Kanske är det att klara den där mattekursen. Mät sedan aktiviter mot den. Är det här lika viktigt som att årsmötet blir av/att vara en bra kompis/att klara mattekursen? Om svaret är ja, lägg då tid på det. Om svaret är nej, stryk helt eller ge i alla fall mindre tid. Detta går såklart att göra både som individ och organisation. Det andra tipset, om ni tycker det är svårt att prioritera, är att be om hjälp. Ofta är det lätt att tycka att allt en gör är viktigt och då kan det vara enklare att få se det genom någon annans ögon.

Om ni vill har mer tips och tankar kring prioritering, ladda ner eller köp vår bok ”Stress och motståndskraft”.